Startup Magazine

Artykuły

Lepsze zarządzanie hasłami

Oprogramowanie G DATA Total Protection wraz z aplikacją Password Manager zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo w internecie.

Może się wydawać, że dziś wszystko ma hasło - konto pocztowe, społecznościowe, smartfon, bankomat, sklep internetowy. Wielu z nas przytłacza obowiązek ich zapamiętywania, dlatego radzimy sobie w najprostszy możliwy sposób – wszędzie logując się tym samym ciągiem znaków.

„Szczególnie odradzam stosowanie tego samego hasła do wielu kont. Powód jest prosty. Jeśli hasło wykorzystywane do zabezpieczenia konta e-mail lub sieci społecznościowej zostanie skradzione, atakujący ma dostęp do naszej pełnej tożsamości online. Może czytać nie tylko maile, ale także dostać się na nasze konto bankowe. Jedno hasło jest niczym jeden klucz, którym otwieramy wszystkie pokoje w hotelu. Jeśli je utracimy to złodziej dostaje uniwersalny wytrych do wszystkich naszych zasobów” – przestrzega Tim Berghoff, ekspert bezpieczeństwa G DATA.

W zapamiętywaniu dużej liczby haseł może wyręczyć nas oprogramowanie. Menedżer haseł pomaga zorganizować zarządzanie wieloma hasłami i jednocześnie zapewnia większe bezpieczeństwo. Łatwy w użyciu Password Manager został zintegrowany z oprogramowaniem zapewniającym bezpieczeństwo w sieci - G DATA Total Protection. 

G DATA Password Manager zapamiętuje hasła m.in. do sklepów internetowych, forów dyskusyjnych i kont e-mail. Dla użytkownika łatwy w użyciu Password Manager jest ikoną na pasku przeglądarki. Jeśli to konieczne po kliknięciu przechowuje hasła do serwisów internetowych. Dane są szyfrowane i przechowywane na dysku twardym. Tylko użytkownik za pomocą hasła głównego (tzw. hasło master) może uzyskać do nich dostęp. Ten moduł wyznacza kres arkuszom, w których zapisujemy hasła i tym samym hasłom do wszelkich stron internetowych.

Porady G DATA

1. Przejrzyj strony internetowe, takie jak https://www.leakedsource.com lub https://haveibeenpwned.com, aby sprawdzić, czy Twój adres e-mail lub nazwa użytkownika pojawia się w wynikach wyszukiwania. Jeśli wynik wyszukiwania jest pozytywny, nie panikuj. To nie musi oznaczać, że ktoś skradł hasła do Twoich kont. Niemniej jednak, należy natychmiast zmienić hasło lub usunąć konto, jeśli nie jest już używane.

2. Zainstaluj menedżera haseł. Jego zasada działania jest bardzo prosta: należy wygenerować hasło, które jest na tyle silne i złożone, aby spełniać wszystkie wymagania. Dzięki niemu dostaniesz się do menedżera, który z kolei zarządza wieloma hasłami do Twoich serwisów. 

3. Zweryfikuj swoje hasła. Warto stworzyć listę haseł i jeśli okaże się, że to samo hasło jest używane dla wielu kont należy je zmienić. Jednakże nie wystarczy do obecnego hasła dodać np. liczby 1 lub nazwy miesiąca. Warto wybrać mocne hasło korzystając z menedżera.

4. Tam, gdzie to możliwe, warto stosować dwustopniowe uwierzytelnianie. Facebook, LinkedIn, Dropbox, Google, PayPal i kilku innych głównych dostawców usług oferują tę opcję.