Startup Magazine

Artykuły

eParkomat z Czech rozwiąże problemy z parkowaniem samochodu

intro.jpg

Maciej Lewczuk

Ile razy prowadząc samochód próbowaliście bezskutecznie znaleźć wolne miejsce parkingowe w mieście? Pewnie był to niejeden raz. Czeski system eParkomat powinien skutecznie rozwiązać ten problem.

Ulga dla kierowców

Zwykle kierowca chcąc zaparkować blisko miejsca docelowego dojeżdża pod adres i zaczyna szukać wolnego miejsca parkingowego. Sam niejednokrotnie próbowałem stanąć blisko kina, przychodni, czy urzędu i musiałem czekać, aż zwolni się miejsce, krążyć po okolicy lub parkować daleko od celu.

Aby zapewnić kierowcom większy komfort przy parkowaniu Czesi stworzyli system eParkomat. Startup tak spodobał się firmie Deutsche Telekom, że postanowiła ona zainwestować w jego rozwój, dzięki czemu pojawi się ona wkrótce na rynkach innych niż Czeski – w Polsce, Niemczech, Holandii, Grecji i Austrii. Dzięki niemu kierowcy łatwiej znajdą wolne miejsce do parkowania, co zaoszczędzi nie tylko ich czas, ale i nerwy ich oraz kierowców, którzy jadą za wolniej poruszającymi się szukającymi parkingu.

Jak działa eParkomat?

Aplikacja mobilna eParkomat działa przy wykorzystaniu nawigacji satelitarnej w smartfonie użytkownika. Kierowca wybiera adres, do którego chce dojechać, a system analizuje dostępne mu dane i wysyła prognozę dotyczącą szans na znalezienie wolnego miejsca parkingowego w najbliższej okolicy celu. Co więcej, ma on wskazać miejsca z największą szansą na wolny parking we w miarę zbliżonej okolicy. Jeśli kierowca zdecyduje się na dane miejsce, to dane adresowe zostaną przekazane do ulubionego programu nawigacyjnego kierowcy. Dodatkowo system umożliwi dokonanie z jego poziomu opłat za parkowanie w danym miejscu.

Algorytmy analizujące wiele danych

eParkomat.jpg

Algorytm zaszyty w oprogramowaniu eParkomatu analizuje dane dotyczące standardowej zajętości miejsc parkingowych w danej okolicy. Jak to bywa w tego typu aplikacjach, gros informacji spływa od samych użytkowników, podobnie jak to jest w przypadku Waze, Yanosika, Ryśka, czy innych systemów społecznościowych. Kolejnym źródłem są dane udostępniane przez parkingi w galeriach handlowych, komercyjne parkingi podziemne i naziemne, etc. Dzięki tym informacjom dużo łatwiej jest trafić na wolne miejsce parkingowe, niż szukając na wyczucie.

Pierwsze testy przeprowadzono w stolicy Czech, Pradze. Wybrano do nich w 2015 roku 250 kierowców i dość szybko okazało się, że ponad 90 proc. z nich jest w stanie zaparkować bez problemu w maksymalnej odległości 250 m od celu! Po poprawkach i dopracowaniu algorytmu oraz pobierania danych skuteczność wzrosła ponad 95 proc.!

Źródło: eParkomat, HUB:RAUM