Startup Magazine

Artykuły

Sprzedaż bez sklepu online

Jacek Kawik

Aby zacząć sprzedawać przez internet nie musisz od razu tworzyć lub kupować sklepu. Wystarczy nieskomplikowana strona, która będzie spełniać kilka warunków.

Wiele osób chce sprzedawać przez internet, ale obawia się kosztów. Wyobrażają sobie bowiem, że trzeba tworzyć skomplikowany sklep internetowy, którego napisanie od podstaw może pochłonąć kilkadziesiąt tys. zł. Inni z kolei wiedzą, że mogą kupić gotowy moduł sklepowy za ułamek tej ceny, ale wzdrygają się na myśl, że trzeba go będzie konfigurować i dostosowywać, podczas gdy nie mają jeszcze dużego asortymentu – chcą tak naprawdę sprzedawać jeden lub dwa produkty. Wyjście?

Wystarczy strona i regulamin

Do rozpoczęcia przygody w sektorze e-commerce wystarczy prosta strona internetowa, na której znajdzie się moduł zakupowy do składania zamówień, cennik towarów lub usług, oraz regulamin zawierający m.in. dane firmy (adres, siedziba, dane kontaktowe, NIP i/lub REGON), politykę zwrotów i reklamacji, oraz politykę ochrony danych osobowych. Co istotne, niektóre produkty nie podlegają zwrotowi (np. książki elektroniczne). Wówczas musisz umieścić odpowiedni zapisek w regulaminie – pamiętaj, że nie możesz tego pominąć.

Koszt regulaminu na potrzeby sprzedaży online to ok. 200 zł. Do tego trzeba zgłosić się do GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych) w związku z przetwarzaniem danych osobowych swoich klientów, takich jak nazwisko czy adres, potrzebnych choćby do wysłania zamówionego towaru. Wniosek do GIODO, jeśli korzystamy z pomocy specjalisty, to wydatek rzędu 500-600 zł. Oficjalne wpisanie twojej firmy do bazy GIODO może potrwać nawet rok, ale to już nie problem przedsiębiorcy – wystarczy mieć wniosek i zgłoszoną dokumentację, które w razie potrzeby będą służyć za potwierdzenie.

System płatności

Po stworzeniu dokumentacji i strony przychodzi kwestia integracji systemu płatności. Jeśli korzystasz z popularnych platform, np. WordPress, będzie ci łatwiej, bo istnieją gotowe wtyczki e-commerce. Jeśli nie, będziesz musiał zintegrować płatności ręcznie, korzystając z bazy wiedzy danego usługodawcy. Po zintegrowaniu płatności trzeba wykonywać przelew weryfikacyjny, a wcześniej uiścić opłatę aktywacyjną (zwykle ok. 200 zł opłacane jednorazowo) i przesłać dane firmy wraz z zeskanowanym dowodem osobistym. Firma udostępniająca system płatności zweryfikuje twoje dane oraz regulamin. Jeśli wszystko będzie poprawnie przygotowane, otrzymasz informację o aktywowaniu płatności. Od tego czasu możesz zacząć prowadzić sprzedaż swoich produktów lub usług w internecie.

Firmy oferujące systemy płatności mają najczęściej sekcje dla developerów, gdzie informują jak integrować te systemy ręcznie. Na ilustracji fragment bazy wiedzy z PayU.

Zdjęcia i grafiki: PayU