Startup Magazine

Artykuły

SaaS: 3 trendy na 2017

Sebastian Klimczuk

Bierzesz się za SaaS? Super! Zapoznaj się z kilkoma trendami, a także poczytaj o inspirujących firmach. Może wpadniesz na jakiś ciekawy pomysł?

1. SaaS w wersji micro

Na rynku zaczynają pojawiać się biznesy SaaS, które adresują swoje usługi lub produkty na wąskie, niszowe rynki. Takie firmy nie generują, a przede wszystkim nie chcą generować wielomilionowych przychodów. Bardziej zależy im na tym, aby na dobrym poziomie wykonywać konkretne zadanie i chcą rentownymi, małymi biznesami. Zwykle to zespoły składające się z 2-4 osób, z przychodami na poziomie 15-50 tys. zł/mc. Najczęściej takie startupy oferują produkty, które:

Spełniają konkretne potrzeby niewielkich grup odbiorców, przez co można stworzyć dobrze rozwiniętą firmę przy świadomości, że konkurencja nie jest duża (lub nie ma jej wcale).

Przykład: Storemapper.co, czyli niewielka usługa, dzięki której twój sklep będzie widoczny na lokalnej mapie Google’a. Tanie (od 9 dol./mc) i przydatne.

Są komplementarne, czyli dostarczają jakieś brakujące funkcje do bardziej znanych rozwiązań, np. Statbot, czyli narzędzia analityczne dla Intercom, dużego biznesu SaaS.

2. SaaS w ujęciu mobile-first

Z tegorocznego badania Global Stats wynika, że po raz pierwszy w historii mobilne otwieranie stron www przewyższyło odsłony na komputerach – w październiku 2016 było to 51,3 proc. Polska jest jednym z liderów – w naszym kraju ponad 60 proc. odsłon na stronach www generowanych jest przez urządzenia mobilne. Nie powinno więc dziwić, że:

Powstaje i będzie powstawać coraz więcej firm specjalizujących się przede wszystkim w oferowaniu usług dla klientów mobilnych. To wszelkiego rodzaju komunikatory, narzędzia do zarządzania projektami, systemy CRM, kalendarze, itd.

Jeśli chcesz stworzyć startup SaaS, w 2017 r. skoncentruj się na użytkownikach mobilnych. Według nas – przede wszystkim na nich.

3. MŚP otwarte na SaaS

Tworzysz SaaS na modelu B2B? Wiele firm z sektora MŚP chętnie korzysta z usług SaaS. Firmy najczęściej wybierają SaaS, ponieważ dana usługa:

27% - znacznie upraszcza codzienne wykonywanie zadań
22% - zapewnia natychmiastowy zwrot z inwestycji
20% - rozwiązuje problem, którego do tej pory nie rozwiązywało inne oprogramowanie
11% - działa z wykorzystywanym oprogramowaniem, a jest tańsza niż stosowana dotąd alternatywa
85% - Tyle osób decyzyjnych z sektora MŚP wyraża chęć związaną z większym postawieniem na usługi SaaS w najbliższych pięciu latach.
30 dol. (ok. 2450 zł) - Tyle średnio firmy MŚP wydają rocznie na usługi SaaS.

Źródło danych: Intuit Developer, badanie zrealizowane w USA