Startup Magazine

Artykuły

Pakamera: Szybkie płatności obowiązkowe e-commerce

Redakcja

 Serwis  pakamera  oferuje niepowtarzalne produkty, takie jak biżuteria, kolczyki czy torebki.

Serwis pakamera oferuje niepowtarzalne produkty, takie jak biżuteria, kolczyki czy torebki.

Serwis Pakamera.pl chciał zwiększyć współczynnik opłaconych zamówień w stosunku do tych złożonych. Rozwiązaniem okazało się wprowadzenie szybkich płatności.

Problem: platforma Pakamera.pl miała duży odsetek zamówień, które finalnie nie były opłacane przez klientów. Podjęto kroki w zakresie automatyzacji marketingu (marketing automation), mające na celu przypominanie klientom o dokonaniu wpłaty, wprowadzono też jasny komunikat na etapie składania zamówienia, który sugerował „obowiązek zapłaty”. Firma zmieniła też wygląd i działanie koszyka zakupowego, tworząc nową, jasną ścieżkę zakupu. Wszystkie powyższe działania nie przyniosły satysfakcjonującego rozwiązania. Jedynymi dostępnymi metodami płatności były wówczas przelew bankowy i karta kredytowa. Świadomie nie oferowano szybkich przelewów bankowych, z uwagi na konieczność ponoszenia kosztu prowizji operatora, która według zespołu Pakamera.pl wydawała się wygórowana i za bardzo wpływała na wynik finansowy. Dodatkową argumentacją była unikalność oferty serwisu i jej niewielka dostępność poza nim. Założono więc, że klienci i tak dokonają zakupu, a płatność zwykłym przelewem nie będzie przeszkodą.

Cel: zwiększyć współczynnik opłaconych zamówień w stosunku do tych złożonych. Postanowiono zintegrować serwis z operatorem szybkich płatności, mimo że część transakcji miała być wówczas nierentowna lub przynosiłaby zysk wynoszący ledwie 1-2 proc.

Rozwiązanie: zdecydowano się na płatności PayU, choć inni operatorzy również oferują usługi na bardzo wysokim poziomie.

Efekty: wprowadzenie szybkich płatności zostało entuzjastycznie przyjęte przez użytkowników. Serwis promował nową usługę, co znalazło swoje odzwierciedlenie w liczbach. Ponad 80 proc. użytkowników wybierało szybkie płatności w zamówieniu i dokonywało wpłaty od razu. Współczynnik nieopłaconych zamówień z poziomu ok. 15 proc. zmalał do 4 proc. Niespodzianką było ponadto przyspieszenie realizacji zamówienia klienta, co pozytywnie wpłynęło na feedback i postrzeganie platformy. Pomimo wcześniejszych obaw o poziom rentowności poszczególnych zamówień, za sprawą większego odsetka opłaconych zamówień odnotowano wzrost osiąganego zysku. Decyzja o wprowadzeniu szybkich płatności powinna była zostać podjęta wcześniej – uważają zgodnie przedstawiciele serwisu.  Wniosek: warto brać pod uwagę, że zakupy online często są przez klientów podejmowane pod wpływem impulsu.