Startup Magazine

Artykuły

Wywiad: E-commerce to dla wielu synonim niskiej ceny

Redakcja

Z Mateuszem Wojczakowskim, właścicielem i dyr. generalnym Pakamera.pl, rozmawiamy na temat e-commerce. Czy warto robić biznes online? A jeśli tak, co wziąć pod uwagę?

1. Czy to prawda, że w Polsce przez internet najlepiej sprzedawać produkty do 250 zł, w dodatku z popularnych kategorii, takich jak multimedia, odzież czy elektronika? Czy jest szansa, aby np. sklep sprzedawał produkty za ok. 800-1000 zł, które w dodatku są dość nietypowe, np. kurs e-learningowy?

Zdecydowanie należy się zgodzić, że największym powodzeniem cieszą się produkty niedrogie i dotyczy to zarówno polskiego, jak i ogólnoświatowego e-commerce. Poziom akceptowalnej przez klienta ceny znacząco się różni w przypadku każdej zawieranej przez niego transakcji i zależy od kategorii produktu, bezpieczeństwa transakcji i dostępności produktu offline. W Polsce, dodatkowo, zakupy w sieci są dla wielu synonimem okazji i niższej ceny. Czy sprzedaż niedrogich produktów nie jest rentowna? Tanie produkty są w zdecydowanej większości wysokomarżowe, jedynym zmartwieniem każdego e-przedsiębiorcy jest budowanie właściwego wolumenu sprzedaży. Na rodzimym rynku sukcesywnie rośnie wartość koszyka przeciętnego klienta. Myślę, że to za sprawą zwiększenia świadomości w obszarze bezpieczeństwa transakcji, szybkich płatności czy bezproblemowych 14-dniowych zwrotów. Każdy przedsiębiorca działający na rynku e-commerce musi zidentyfikować swoje mocne strony w internecie. W przypadku Pakamera.pl jest to m.in unikalność oferowanych na platformie produktów. Potrafią one budzić w naszych klientach emocje i raczej trudno je kupić offline. Cena nie jest decydująca w przypadku zakupu. Wiele innych sklepów podąża tą ścieżką i odnosi sukcesy.

2. O czym przedsiębiorcy najczęściej zapominają, kiedy zaczynają działać w internecie? Co jest często z jakiegoś powodu ignorowane lub poświęcane jest temu za mało uwagi?

Z perspektywy klienta sklepów internetowych jest to perfekcyjna obsługa klienta. W obecnej chwili musi być ona na najwyższym poziomie od pierwszego dnia działalności. Klienci jej oczekują, więc wszystkie niedociągnięcia od razu są przez nich zauważone. Znaną prawdą jest, że ekonomicznie bardziej opłacalnym jest utrzymanie stałego klienta, niż pozyskanie nowego. Wysokiego współczynnika retencji nie da się utrzymać bez należytego poziomu obsługi.

3. Jeśli mieliby Państwo wskazać jedno narzędzie online wykorzystywane w e-commerce, co by to było?

Myślę, że na ustach wszystkich są narzędzia analityczne. W przypadku Pakamera.pl jest to powszechny Google Analytics uzupełniony o własną statystykę. Analityka reaguje najszybciej na zmiany i może generować alerty dla prowadzących e-commerce. Przydaje się również do identyfikowania trendów i budowania strategii na przyszłość. Przedsiębiorcy offline znają potrzeby swoich klientów, e-commerce w tym względzie nie jest inny. Należy poznać swojego użytkownika, jego oczekiwania, ścieżki zakupowe. Na konkurencyjnym rynku sama intuicja już nie wystarcza.