Startup Magazine

Artykuły

Skype vs Skype for Business: czy warto zapłacić za dodatkowe usługi?

Skype for Business jest komunikatorem przeznaczonym dla przedsiębiorstw. Co wyróżnia go na tle bezpłatnej wersji?

Rozwiązania Skype for Business i Skype mają niemal identyczny logotyp, kolorystykę i nieco podobne narzędzia komunikacyjne, ale pod nazwą Skype for Business kryje się zmodyfikowana platforma Lync, należąca do Microsoftu. Natomiast Skype został kupiony przez Microsoft w 2011 roku od firmy eBay.

Wnikliwa analiza ich możliwości potwierdza, że wiele je różni. Skype for Business, jak sugeruje nazwa, trafia w potrzeby przedsiębiorstw. - Darmowy Skype sprawdza się w zastosowaniach indywidualnych, jednak firmy potrzebują rozwiązań kompleksowych, pozwalających na dużo więcej. Taki właśnie jest Skype for Business – mówi Konrad Nieboj, specjalizujący się w chmurowych rozwiązaniach Microsoft w firmie Senetic.

Wideokonferencje dla 250 osób

Skype pozwala organizować spotkania w formie konferencji, wideokonferencji oraz czatów. Ich uczestnicy mogą zaplanować spotkanie z wyprzedzeniem lub rozpocząć je w dowolnym momencie. Niemniej różnice tkwią w szczegółach. W spotkaniu organizowanym w środowisku Skype for Business może uczestniczyć nawet 250 osób (w przypadku wersji darmowej nie więcej niż 25), co sprawdza się w dużych firmach oraz np. podczas prowadzenia szkoleń online. Nie bez znaczenia jest także zapisywanie pełnej historii konwersacji, dzięki czemu do każdej z nich można powrócić po czasie.

Integracja z Office 365

Zaletą Skype for Business jest łatwa integracja z usługą Office 365. Użytkownik może bezpośrednio z poziomu Outlooka planować spotkania, zestawiać połączenia wideo lub audio. Żeby zainicjować rozmowę, wystarczy wybrać odpowiedni kontakt w programie pocztowym. Co ważne, przy każdym kontakcie znajduje się historia przeprowadzonych rozmów. To jednak nie koniec korzyści wynikających ze współpracy z Office 365. Użytkownicy PowerPointa bądź arkusza kalkulacyjnego Excel mogą rozpocząć wideokonferencję i współdzielić ekran bez konieczności wychodzenia z aplikacji. Podczas rozmowy można też przeprowadzić ankietę oraz udostępnić białą tablicę.

Kontrola bezpieczeństwa

Komunikacja realizowana za pośrednictwem Skype’a, niezależnie od wersji, jest chroniona kluczem szyfrującym AES. Niemniej Skype for Business pozwala administratorowi sprawować kontrolę nad kontami użytkowników, przypisując im różne uprawnienia (np. zablokować możliwość połączeń z użytkownikami darmowej wersji).

Zestawienie realizowanych funkcji

Interesującym rozwiązaniem jest usługa Cloud PBX oferowana w ramach Office 365, która realizuje funkcje pozwalające zrezygnować z tradycyjnych centralek telefonicznych. Pracownicy mogą przełączać, zawieszać, wznawiać połączenia czy korzystać z poczty głosowej zintegrowanej z programem Exchange. Rozwiązanie na razie nie jest dostępne w Polsce, ale wkrótce ma się pojawić także u nas.

Microsoft oferuje w ramach usługi kilka planów taryfowych. Szerokie możliwości w postaci integracji z Office 365, nagrywania spotkań czy zestawianie wideokonferencji w rozdzielczości HD zapewnia Plan 2. Bardzo korzystnym rozwiązaniem jest także plan Business Essentials w ramach Office 365, który poza atrakcyjną ceną pozwala na korzystanie z szeregu innych funkcji.

Zestawienie cen Skype for Business. Przykładowe plany w subskrypcji rocznej

Skype for Business Online (Plan 1) - 69,06 zł
Skype for Business Online (Plan 2) - 189,79 zł
Business Essentials (Office 365) - 169,00 zł