Startup Magazine

Artykuły

6 kroków do dobrego wdrożenia

Wdrażasz dany system IT/aplikację, by optymalizować pracę swoją i pracowników. Niestety nawet idealne rozwiązanie, może spotkać się z niechętnym przyjęciem pracowników… Ok, może jesteś „po drugiej stronie medalu” i masz świetny produkt. Aplikację, tak innowacyjną, że dzięki niej praca robi się sama. I niby masz klientów, którzy to kupują, ale szybko wycofują się z umowy…

Jako Ideo, przez ponad 18 lat dokonaliśmy tysięcy mniejszych i większych wdrożeń. Co istotne, wiele z nich z powodzeniem funkcjonuje po dzień dzisiejszy. Istnieje szereg kwestii, których dopilnowanie zwiększą poziom akceptacji dla nowego systemu IT wśród pracowników. Poniżej omawiamy kilka najistotniejszych

1. Angażuj ludzi w proces

Nowy system/aplikacja jest zmianą, o której warto poinformować jak najwcześniej. Ma przecież stanowić ułatwienie dla każdego z pracowników. Może spowodować zmianę sposobu pracy, a do tego warto się przygotować.

Czy wiesz co sprawia pracownikom najwięcej trudności i zajmuje najwięcej czasu? Jakie są ich potrzeby w zakresie rozwiązań, funkcjonalności, udogodnień? Dzięki sugestiom od pracowników masz szansę dostosować planowany system do realnych oczekiwań.

2. Wybierz mądrze i pozwól testować

Ma być intuicyjny, wygodny i prosty w obsłudze. W przeciwnym razie osiągniemy efekt odwrotny i wydajność pracy może po prostu spaść…

Gdy wstępnie wybierzesz, pozwól innym testować. Wszystkim lub wybranej grupie. Łatwiej zdiagnozujesz ewentualne problemy i określisz konieczność ewentualnych modyfikacji. Wszystko to, by był jeszcze bardziej przyjazny.

3. Szkolenie

Niezależnie jak intuicyjna jest aplikacja - warto zrealizować szkolenie. Przyspieszy to poznanie wszystkich możliwości platformy i pozwoli na jeszcze lepsze wykorzystanie jej potencjału. Na koniec dnia chodzi przecież o wymierne korzyści z wdrożenia.

 4. Regularnie zbieraj opinie

Czasem mogą pojawiać się sytuacje, które utrudniają użytkowanie aplikacji. Ze względu na samą platformę, lub zmieniające się potrzeby firmy/pracowników.

Warto zachęcić pracowników, by wszelkie niejasności zgłaszane były niezwłocznie po ich zanotowaniu.

5. Monitoring platformy

Po wprowadzeniu nowej platformy warto ją obserwować, a gdy tylko zajdzie potrzeba - na bieżąco udoskonalać. Warto śledzić chociażby czas spędzony w obrębie danego modułu, czas wykonywania poszczególnych operacji, czy popularność konkretnych elementów i funkcji. Pozwoli to wyłapać ewentualne problemy zanim jeszcze zgłoszą je pracownicy.

6. Rozbuduj, modernizuj, udoskonalaj

Zachęcenie pracowników do zgłaszania wszelkich pomysłów porządkuje proces udoskonalania platformy. Możliwość komentowania i wzajemnej oceny sugestii pozwala na wybranie tych już zaakceptowanych przez większość pracowników.

Mimo ciągłej rozbudowy i wdrażania kolejnych modułów nasze platformy - co podkreślają użytkownicy - nie tracą przejrzystości i intuicyjności. Zachowanie tego balansu jest niezwykle ważne przy rozbudowie używanych na co dzień narzędzi IT. Wprowadzając aplikacje dedykowane dążymy do tego, aby to użytkownicy wskazywali nam jak powinny wyglądać. W większości wdrożeń potrzeba nowych modułów jest zgłaszana właśnie ze strony pracowników.

Marcin Wojtoń, Dyrektor Obsługi Klienta, Ideo 

 

 

Startup MagazineComment