Startup Magazine

Artykuły

SolidnyPacjent.pl – baza (nie)solidnych pacjentów

Intro.jpg

Maciej Lewczuk

Niemal każdy Polak spotkał się z problemem dostępu do usług medycznych, a w szczególności do lekarzy specjalistów. Po analizie problemu okazało się, że często winni są niesolidni pacjenci i stąd narodził się pomysł stworzenia bazy (nie)solidnych pacjentów.

Skąd się bierze problem z dostępem do lekarzy i usług medycznych?

Na dostęp do lekarzy specjalistów, na wizyty, zabiegi pacjenci czekają coraz dłużej. Swoje frustracje często wylewają w różnej formie na samych lekarzy, pielęgniarki, osoby zajmujące się umawianiem terminów, ogólnie na służbę zdrowia, ministrów, etc. Często jednak nie widzą oni drugiego dna, tak zwanej „belki w oku”, czyli swojej winy. Jak się okazuje, jednym z większych problemów są sami pacjenci! Nie chodzi nawet o to, że wciskają się bez kolejki, ale przede wszystkim o to, że… umawiając się na wizytę, po prostu na nią nie przychodzą. Co więcej, o fakcie tym nie informują zawczasu, przez co blokują innym pacjentom możliwość skorzystania z usług medycznych. Jak pokazują statystyki, około 40 proc. wizyt nie dochodzi do skutku z winy pacjentów!

Samo blokowanie miejsc to jedna rzecz. Inną ważną konsekwencją takiego działania są wymierne straty finansowe. Jak podaje strona SolidnyPacjent.pl, straty z tytułu niestawienia się pacjentów dochodzą nawet do 30 mln zł dziennie!

Jak przeciwdziałać problemowi niesolidnych pacjentów?

W wielu krajach pacjenci sami opłacają składki, ale też mogą korzystać z oferty ubezpieczenia zdrowotnego oferowanego przez rząd danego kraju. Jednakże w obydwu przypadkach batem na niesolidnych pacjentów może być przepis, który umożliwia czasowe odebranie im praw do świadczeń, jeśli nie stawiają się na umówione wizyty, badania lub zabiegi. Jednym z rodzimych pomysłów jest strona SolidnyPacjent.pl.

SolidnyPacjent.pl

Strona SolidnyPacjent.pl pozwala na tworzenie bazy danych o niesolidnych pacjentach, którzy blokują kolejki, rezerwując wizyty, badania lub zabiegi i nie stawiają się na nie bez podania przyczyny, lub robią to już po fakcie.

Baza ma zawierać numery telefonów pacjentów dokonujących rezerwacji i nieodwołujących ich oraz niestawiających się o określonym czasie na nie. Dzięki temu lekarze będą mogli zweryfikować niesolidnych pacjentów i zareagować zawczasu, czyli przykładowo zadzwonić do nich w celu potwierdzenia wizyty. Jeśli pacjent z lenistwa, czy innego powodu nie chciał odwołać wizyty, to taki telefon może sprawić, że na miejsce danego pacjenta będzie można umówić kogoś innego, co wymiernie przełoży się na skrócenie czasu oczekiwania, oraz zmniejszenie strat finansowych. Strona zapewnia zgodność z RODO.

Źródło: SolidnyPacjent.pl