Startup Magazine

Artykuły

Nauka może być przedsiębiorcza

Jacek Kawik

Tworzysz coś naukowego i nie wiesz czy można na tym zarobić? Zgłoś się do alfa.ac. Jeśli twój projekt nadaje się do komercjalizacji, na pewno się tego dowiesz.

Pre-akcelerator alfa.ac łączy naukowców i innowatorów z całej Polski z przedsiębiorcami, a wszystkim przyświeca jeden cel: komercjalizacja wynalazków i projektów naukowych. Inicjatorami wydarzenia są fundusze Impera Alfa, PIBiR, Infini oraz SpeedUp BRIdge Alfa, skupione wokół programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, BRIdge Alfa. 

Jeszcze do niedawna większość naukowych innowacji ukrytych było w laboratoriach czy uczelnianych salach. Projekty związane z aspektami badawczo-naukowymi stanowią duże wyzwanie, ponieważ są trudniejsze w realizacji, a czasem po wielu miesiącach badań okazuje się, że upadają. Alfa.AC ma udowadniać, że naukę da się faktycznie łączyć z biznesem. 

Duże wsparcie od biznesu

Do współpracy zaproszono ponad 60. mentorów zarówno z wielkich firm i korporacji, tj. Intel, Microsoft, Grupa Neuca, Grupa Adamed, Orange, Dentons, czy D-Raft, jak i przedstawicieli startupowego ekosystemu czy publicznych instytucji, np. Polski Urząd Patentowy. Od listopada 2015 roku do marca 2016 dwadzieścia zespołów naukowców spotkało się podczas dziesięciu zjazdów. Do Centrum Przedsiębiorczości Smolna w Warszawie, gdzie odbywały się warsztaty, przyjeżdżali nie tylko z samej stolicy, ale z całej Polski – m.in. z Krakowa, Łodzi, Lublina, Zielonej Góry, Wrocławia, Poznania i Częstochowy.

— Największa wartość udziału w akceleratorze alfa.ac skupia się na networkingu i bardzo interdyscyplinarnych mentorach, znających się na wielu aspektach prowadzenia biznesu, od zarządzania projektem, po sprzedaż i dystrybucję — wyjaśnia Tomasz Wilczyński, uczestnik, członek zespołu WITKoM, który opracował wirtualny tłumacz języka migowego. Katerina Makarova, kolejna uczestniczka alfa.ac, która jest współtwórczynią pasków badających zawartość polifenoli w owocach, dodaje: — Przed alfa.ac nie zdawałam sobie sprawy, że nie jestem w stanie dobrze oszacować kosztów, całkowitych kosztów założenia, prowadzenia firmy i rozwinięcia projektu od prototypu do sprzedaży. 

Uczestnicy zwiększyli swoje kompetencje m.in. w zakresie wyboru modelu biznesowego, budowania i rozwoju produktu, zarządzania, sprzedaży, czy marketingu. Również sposób komunikacji, czy prezentowania swoich pomysłów (tzw. pitching) był ćwiczony pod okiem trenera Piotra Buckiego. 

Kolejny program pre-akceleracyjny Alfa.ac startuje już jesienią 2016 roku. Projekty zgłaszać będzie można na stronie www.alfa.ac, a o starcie rekrutacji dowiedzieć się można będzie m.in. na profilu Facebook alfa.ac.