Startup Magazine

Artykuły

Analizy kluczem do sukcesu

Marek Dobreszewski

Zanim zaczniesz udoskonalać swój biznes, najpierw musisz zrozumieć, jak działa on obecnie. Firmy są poddawane analizom w czasie rzeczywistym, a wszystkie procesy związane z analizowaniem często uważane są trudne i czasochłonne. Ale są wykonalne! Grunt to wiedzieć, czego szukać i na co zwracać najwięcej uwagi. 

W sieci jest znajdziesz wiele świetnych narzędzi analitycznych do różnych celów. Polecamy je w dalszej części tekstu, natomiast teraz skupiamy się na kilku istotnych zasadach, które dotyczą analizowania w ogóle. Zacznijmy od procesu mierzenia. Chodzi w nim o zbieranie danych związanych z tym, jak działa dany system (np. system wysyłania produktów do klientów). Jeśli będziesz gromadzić dane związane z najważniejszymi funkcjami jakiegoś systemu, wówczas o wiele łatwiej będzie ci dostrzec, co działa, a co przestało się już sprawdzać. To, co można zmierzyć, można poprawić. Wyobraź sobie, że chcesz schudnąć. Od czego zaczniesz? Naturalnie od poznania aktualnej wagi. Następnie będziesz wprowadzać kolejne zmiany (np. zmiana diety, ćwiczenia) i będziesz monitorować postępy, dowiadując się w ten sposób, co się sprawdza i przynosi najlepsze rezultaty. Podobne zasady mają zastosowanie w biznesie. 

Key Performance Indicators

Z mierzeniem wiąże się jeden zasadniczy problem: możesz mierzyć milion różnych rzeczy. Jeśli będziesz analizować niewłaściwe dane, szybko utoniesz w morzu informacji, które w dodatku niewiele znaczą i nie przekładają się na biznes. Niektóre pomiary są o wiele istotniejsze niż inne –to Key Performance Indicators (KPI, kluczowe wskaźniki efektywności), stosowane jako mierniki w procesach pomiaru stopnia realizacji celów organizacji. Zazwyczaj KPI są bezpośrednio powiązane z pięcioma elementami biznesowymi. 

Tworzenie wartości: jak szybko twój system tworzy wartość? Jaki jest aktualny proces wytwarzania wartości i czy można go przyspieszyć? 
Marketing: jak dużo ludzi zwraca uwagę na twoją ofertę? Jak dużo potencjalnych klientów daje ci pozwolenie na to, aby wysyłać do nich więcej informacji?
Sprzedaż: jak dużo potencjalnych klientów zamienia się w płacących klientów? Jaka jest średnia wartość klienta w dłuższej perspektywie (stali klienci), do czasu, aż przestaje nim być?
Dostarczanie wartości: jak szybko możesz obsłużyć każdego klienta? Jaki jest aktualny wskaźnik zwrotów i reklamacji? 
Finanse: jaka jest twoja marża zysku netto (więcej o tym w artykule „Jak pracować nad zyskiem”)? Ile masz opcji związanych z zakupem i zatrudnianiem, aby rozwijać firmę? W jakiej kondycji są twoje finanse? 

Wszystkie pomiary bezpośrednio związane z powyższymi pytaniami będą najprawdopodobniej twoimi KPI. A reszta? Nad nimi raczej nie warto tracić czasu – lepiej skupić się na analizowaniu rzeczy najistotniejszych. Dopiero później, gdy firma będzie bardziej rozwinięta, możesz zacząć analizować inne wskaźniki. Dla jednego systemu staraj się wybrać 3-5 najważniejszych KPI. Spisz KPI dla swojego biznesu i zacznij je monitorować. 

Polecane narzędzia 

Bardzo dużo narzędzi analitycznych znajdziesz na stronach www.startupyar.com, www.startupstash.com oraz www.startupresources.io. Poniżej prezentujemy wybrane z nich, które dotyczą wielu biznesów online:

Crazy Egg (www.crazyegg.com): narzędzie pozwalające dokładnie sprawdzić, co ludzie robią na twojej stronie. Oferuje tzw. heatmapę, czyli wskazuje miejsca na stronie, które są najczęściej klikane/wykorzystywane. Pozwala to ocenić, jakie elementy warto przebudować, inaczej rozmieścić, itd. Zamiast zgadywać, czy strona jest dobrze zaprojektowana, lepiej przeprowadzić kilka testów i analiz, by móc podjąć decyzje oparte na danych. 

  Serwis Similar Web pozwala przeanalizować konkurentów i dowiedzieć się, jakie są ich mocne, a jakie słabe strony. 

Serwis Similar Web pozwala przeanalizować konkurentów i dowiedzieć się, jakie są ich mocne, a jakie słabe strony. 

Similar Web (www.similarweb.com): narzędzie do oceny konkurentów online. Możesz np. dowiedzieć się, ile unikalnych użytkowników mają twoi rywale, z jakich miejsc mają najwięcej ruchu, itd. Jeśli np. jakaś firma jest liderem w pozycjonowaniu, ty możesz wykorzystać jej słabą stronę, którą mogą być serwisy społecznościowe. Similar Web pomoże w ustaleniu dobrej strategii. 

UXCam (www.uxcam.com): pozwala mierzyć realne zachowania użytkowników (user experience). Dzięki temu dowiesz się, czy użytkownicy mają satysfakcjonujące wrażenia, gdy korzystają z twoich usług, czy też dużo jest do poprawienia. Dzięki UXCam możesz optymalizować swoje rozwiązania, aby klienci byli bardziej zadowoleni z samego użytkowania. 

AppSee (www.appsee.com): narzędzie podobne do UXCam, ale wyspecjalizowane w aplikacjach mobilnych. Możesz wizualizować, mierzyć, poprawiać doświadczenia użytkowników twoich aplikacji mobilnych. Oferuje m.in. dotykowe heatmapy, ścieżki nawigacyjne odbywane przez użytkowników czy wizualizacje użytkowania obrazujące realizację konkretnych zadań. 

AppsFlyer (www.appsflyer.com): analizowanie mobilnych reklam. Usługa pozwala lepiej ocenić, czy reklamy są dobrze sprofilowane do grup docelowych, jak również optymalizować wydatki, aby osiągać lepszy zwrot z inwestycji (ROI). Firma jest partnerem Facebooka, Google’a i Twittera, przez co ma wgląd w wiele danych niedostępnych dla przedsiębiorców. Warto korzystać, jeśli chcesz zoptymalizować swoje reklamy mobilne. 

Google Consumer Barometer (www.consumerbarometer.com): narzędzie pozwalające lepiej zrozumieć trendy online i to, jak ludzie korzystają z internetu. Łatwe w obsłudze, zawierające też gotowe raporty, np. na temat millenialsów czy internautów lubujących się w filmach typu „how to…” (jak zrobić…). 

SEMRush (www.semrush.com): jeśli stawiasz na pozycjonowanie i chcesz poradzić sobie z konkurencją, która dobrze radzi sobie w google.pl czy google.com, SEMrush pozwala przeanalizować działania rywali, a następnie podpowiada co zrobić, aby z nimi wygrać. 

SpyFu (www.spyfu.com): narzędzie dla osób, które wykorzystują reklamy PPC (te, gdzie płacisz za kliknięcie). SpyFu dysponuje danymi na temat najlepszych kampanii reklamowych, wie, jakie praktyki są skuteczne, a które są tylko przepalaniem budżetu marketingowego. Potrafi podpowiedzieć, jakie słowa kluczowe zapewniają najlepszy zwrot z inwestycji, a co za tym idzie – na jakie hasła powinieneś stawiać przy tworzeniu reklam AdWords.