Startup Magazine

Artykuły

Prawdziwy biznes wirtualny

Paweł Wieruszka

Czas na działania biznesowe w branży wirtualnej rzeczywistości w końcu jest odpowiedni. Ale warto się pospieszyć, póki nie ma jeszcze tak dużej konkurencji jak w segmencie aplikacji mobilnych. 

Oculus Rift to najpopularniejsze gogle do VR. Współpracują z komputerami. 

Na rynku znajdziesz co najmniej kilka gogli i zestawów do Virtual Reality (wirtualna rzeczywistość). Te najpopularniejsze to Oculus Rift, Samsung Gear VR, HTC Vive i LG 360 VR. Mniej więcej w październiku zadebiutuje jeszcze Playstation VR – gogle współpracujące z konsolami do gier Playstation 4. Coraz więcej osób kupuje lub chce kupić gogle z myślą o grach wideo. Niemniej VR to nie tylko gry. Wiele firm decyduje się na oferowanie usług w tym sektorze. Czy warto? 

Nieskończone możliwości

Deweloperzy wykorzystują VR do prezentowania klientom apartamentów, które nawet nie zostały jeszcze wybudowane. 

Na polskim rynku działa już kilkanaście firm, które postawiły na VR. Przykładowo wrocławska VR Point specjalizuje się w eventach – od tych bardziej rozrywkowych, gdzie dostarcza rozrywkę, przez bankiety z możliwością przedstawiania aplikacji turystycznych i edukacyjnych, aż po targi czy imprezy integracyjne. Firma korzysta z różnych gogli, w tym najpopularniejszych Oculus Rift, a dostępne atrakcje to np. możliwość przejścia się ulicami Nowego Jorku, zanurkowania i oglądania Wielkiej Rafy Koralowej, czy też coś zupełnie innego – wykorzystanie obrazu 360 stopni w 3D, gdzie użytkownik trafia bezpośrednio do akcji horroru, zapewniając sobie dużą dawkę strachu i adrenaliny. Inna firma, VREC, stawia na tworzenie wysokiej jakości filmów sferycznych 3D (360 stopni). Na zlecenie klientów opracowuje autorskie filmy, które zapewniają o wiele lepsze wrażenia niż zwykłe wideo. 

Z kolei zagraniczne firmy stawiają często na tworzenie wirtualnych budynków i pomieszczeń. Deweloperzy tworzą projekty dla osób chcących kupić lub wynająć mieszkanie lub dom – potencjalny klient może się przenieść do danego pomieszczenia i dokładnie je obejrzeć, zanim zostanie... wybudowane. Takie wycieczki jeszcze bardziej zachęcają i przekonują klientów do zakupu nieruchomości. Ale na tym też nie koniec zastosowań VR. 

Wirtualna rzeczywistość może służyć np. do leczenia PTSD (zespół stresu pourazowego), występującego np. o żołnierzy mających za sobą traumatyczne działania wojenne.

Riftmax to firma, która organizuje ciekawe wydarzenia w wirtualnym kinie – można w ten sposób zorganizować np. sesję karaoke dla pracowników, gdzie każdy będzie mógł wystąpić na scenie. Jeszcze inna firma, Immersive VR Education, specjalizuje się w tworzeniu programów edukacyjnych. Jak zapewniają założyciele, użytkownik może np. wejść w buty Neila Armstronga i polecieć na Księżyc, poznając wiele faktów z historii i astronomii, a przy okazji przeżywając wspaniałą przygodę. Doskonałe połączenie metody „bawiąc uczyć”. 

Nie jest (aż tak) drogo

Kamera Kodak SP360 Action Camera może rejestrować filmy 360-stopniowe i jest relatywnie tania. 

Bariera wejścia w przypadku VR nie jest tak niska, jak np. przy tworzeniu strony internetowej z modułem zakupowym, niemniej nie jest też zbyt wysoka, więc nawet początkujący przedsiębiorcy nie powinni się zniechęcać. Aby rozpocząć będziesz potrzebował gogli, które mogą być wykorzystywane do celów komercyjnych. Do tworzenia filmów VR wymagana jest kamera, która może rejestrować materiał wideo w 360-stopniowej panoramie (np. niedroga Kodak SP360 Action Camera – ok. 1000 zł), a także trzeba zaopatrzyć się w oprogramowanie, które „pozszywa” przygotowany materiał (wideo, tekst, audio) i stworzy z niego scenę VR. Użytkownik, czyli twój klient, również potrzebuje własnego zestawu gogli do odtwarzania danej sceny – możesz wypożyczać gogle np. w siedzibie firmy albo na eventach, albo tworzyć treści VR i udostępniać je tym osobom, które zakupiły gogle na własną rękę. 

Co istotne, najbardziej zaawansowane i najlepsze materiały VR są tworzone obecnie na komputer, a ten powinien być wystarczająco wydajny. Wymagania sugerowane przez firmę Oculus to karta graficzna NVIDIA GTX 970 lub AMD R9 290 (lub wydajniejsze), procesor Intel Core i5-4590 (lub szybszy), min. 8 GB pamięci RAM, a także złącze HDMI w wersji co najmniej 1.3 oraz system Windows 7 SP1 64-bit lub nowszy.

  Jeśli spojrzymy na zainteresowanie branżą Virtual Reality, korzystając z narzędzia Google Trendy, łatwo zauważyć, że jest to branża ciesząca się coraz większą popularnością. Na ilustracji widać wykres dotyczący okresu od lutego 2011 do kwietnia 2016 r.

Jeśli spojrzymy na zainteresowanie branżą Virtual Reality, korzystając z narzędzia Google Trendy, łatwo zauważyć, że jest to branża ciesząca się coraz większą popularnością. Na ilustracji widać wykres dotyczący okresu od lutego 2011 do kwietnia 2016 r.

VR podbija świat nie bez przyczyny. Kiedy raz wypróbujesz VR, będziesz oczekiwał kolejnych sesji, ponieważ technologia zapewnia trudne do opisania wrażenia. Naprawdę można się poczuć tak, jakbyśmy byli w danym miejscu, nawet jeśli grafika nie jest spektakularna. Na przykład przejażdżka na rollercoasterze to prawdziwy zastrzyk adrenaliny – mieliśmy okazję jej doświadczyć i polecamy każdemu!