Startup Magazine

Artykuły

Dobry klimat w biurze – dla pracowników i klientów

Duże korporacje, czy choćby oddziały banków, przykładają dużą wagę do tego, by klienci odwiedzający biura obsługi czuli się w nich wyjątkowo. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby także w małych i średnich firmach klienci i pracownicy mogli poczuć dobry klimat.

Jaki jest klucz do dobrego samopoczucia klientów? Mówiąc krótko – podstawa to wysoki standard obsługi klienta, ale nie bez znaczenie będzie też odpowiednio urządzone wnętrze. W przyjaznej przestrzeni i wśród pozytywnie nastawionych ludzi, przestajemy czuć się nieswojo, nawet jeśli znajdujemy się w zupełnie obcym miejscu.

Podobnie pracownicy – będą bardziej zadowoleni i lepiej zmotywowani w otoczeniu, które lubią. A dobremu samopoczuciu sprzyjać mogą np. jasne kolory, duża ilość światła (najlepiej naturalnego), dobrze zaaranżowana przestrzeń, kwiaty doniczkowe, a do tego urządzenia poprawiające jakość powietrza. Wszystko to razem może okazać się skuteczną receptą na dobry klimat w miejscu pracy.

Przyjemność dla klienta

Jeśli chcemy, aby klienci poczuli się dobrze odwiedzając naszą firmę, powinniśmy wygospodarować oddzielną przestrzeń specjalnie dla nich. Nawet wtedy, jeśli nasza firma jest bardzo mała, a przestrzeń jaką dysponujemy, ogranicza się do jednego pokoju, warto wyznaczać kącik, w którym znajdzie się przynajmniej fotel dla klienta i mały stolik kawowy. Ważne, aby ten fragment odcinał się od reszty biura. Strefę tę możemy zaznaczyć choćby dywanem, wykładziną lub inną kolorystyką mebli.

biuro-design-venta-2.jpg

Gdy do dyspozycji mamy dużą przestrzeń typu open space lub więcej pomieszczeń, sytuacja staje się o wiele łatwiejsza. Wtedy tym bardziej warto zadbać o wyjątkowe miejsce dla klientów. Jasne kolory ścian można urozmaicić meblami w barwach nawiązujących do logo firmy. Warto przy tym postawić na różne rodzaje miejsc do siedzenia – kanapy, na których spocząć może kilka osób, ale i fotele lub krzesła dla tych, którzy wolą usiąść oddzielnie. Gdy ma to być miejsce oczekiwania, warto zadbać o sposoby na zabicie nudy – takie jak czasopisma lub telewizor. Urozmaiceniem może być także ekspres do kawy lub kącik z komputerem dla gości. W pomieszczeniu powinno być również ogólnodostępne WI-FI dla gości.

Sprawa niby oczywista, a jednak nie zawsze brana pod uwagę, to… czyste powietrze. Miejsce, do którego wchodzi klient nie może sprawiać wrażenia niewietrzonego przez długi czas. Poza regularnym wietrzeniem lub – tam gdzie to niemożliwe – używaniem klimatyzacji, warto zadbać o ładny zapach, który zapewnić mogą np. świeże kwiaty. Jeśli chcemy zadbać o komfort i dobre samopoczucie klientów, pomocny może być także nawilżacz powietrza, najlepiej z funkcją oczyszczania.

- Urządzenie tego typu utrzymuje wilgotność na najlepszym dla człowieka poziomie 50-60%, jednocześnie oczyszczając powietrze z kurzu, alergenów, a w przypadku niektórych modeli, także ze smogu i wirusów – mówi Sylwia Siemienowicz z firmy Venta Polen, która jest dystrybutorem tego typu urządzeń. – Dodatkowym atutem nawilżacza ewaporacyjnego, czyli z filtrem wodnym, jest możliwość dodawania do niego olejków zapachowych. Wówczas, podczas pracy urządzenia, w powietrzu unosi się przyjemny zapach – podkreśla.

A kiedy klient stanie już w progu Twojej firmy, pokaż, że cieszysz się z jego wizyty (nawet, jeśli przyszedł z reklamacją) i pozwól mu zrelaksować się przy filiżance dobrej kawy lub herbaty. Przekonasz się wtedy, że dobre miejsce w połączeniu z obsługą klasy premium, mogą pchnąć Twój biznes na wyższy poziom. Warto przemyśleć, w jaki sposób możesz okazać klientowi swoją troskę o jego dobre samopoczucie.

Troska o pracowników

Dbałość o komfort klientów nie powinna stać w opozycji do tego, w jaki sposób traktowani są pracownicy. Tym bardziej, że zawodowa efektywność często idzie w parze z dobrym samopoczuciem i z sympatią dla miejsca, w którym pracują.

Jak sprawić, by byli zadowoleni i efektywni? Jeśli to Ty jesteś szefem, pozwól, by biuro nie było zupełnie anonimowe i pozbawione osobistych akcentów. Dobrze, aby pracownicy mogli np. postawić na biurku ramkę z rodzinnym zdjęciem, a w szufladzie przechowywać swoje osobiste drobiazgi, choćby pamiątki z wakacji.

Zapytaj, w jaki sposób Twój zespół chciałby przearanżować wspólną przestrzeń. Być może razem wpadniecie na pomysły, które wprowadzą do firmy mnóstwo świeżości. Ciekawym pomysłem może być np. wstawienie do biura kwiatów doniczkowych – niektóre z nich, takiej jak np. paprocie czy skrzydłokwiat. Pomagają nawilżać powietrze, a nawet usuwać zanieczyszczenia.

Jeśli jednak chciałbyś profesjonalnie zadbać o zdrowy klimat dla swojego zespołu, weź pod uwagę wysokiej klasy urządzenia do nawilżania i oczyszczania powietrza. Będzie to oznaczało dodatkowe korzyści w sezonie grzewczym, a w klimatyzowanych pomieszczeniach – przez cały rok. Wysuszone powietrze może być powodem wielu problemów ze zdrowiem. Negatywnie wpływa m.in. na śluzówkę nosa i gardła, układ oddechowy oraz na stan skóry. W konsekwencji może prowadzić do spadku odporności organizmu poprzez osłabienie jego bariery ochronnej.

- Urządzenia, które jednocześnie nawilżają i oczyszczają powietrze, tzw. „airwashery” dobiera się pod kątem wielkości pomieszczenia. Inny nawilżacz będzie odpowiedni w małym biurze o powierzchni 20 m2, inny w open space o powierzchni 250 m2 – mówi Sylwia Siemienowicz z Venta Polen. – Właściwie dobrane urządzenie daje gwarancję, że powietrze zostanie oczyszczone, a wilgotność nie będzie ani zbyt niska, ani zbyt wysoka – dodaje.

Sens zastosowania urządzenia do oczyszczania i nawilżania powietrza w firmie jest oczywisty. Zdrowsi pracownicy, to mniej zwolnień lekarskich. Jednocześnie dbałość pracodawcy o czyste i optymalnie nawilżone powietrze w miejscu pracy może być dowodem jego troski o swój zespół.

Warto zadbać o dobry klimat w firmie, także tej małej. Zazwyczaj dobra atmosfera w pracy kojarzy się z przyjaznymi relacjami między ludźmi. To bardzo ważne. Czasem jednak o klimat można zadbać zupełnie dosłownie, wstawiając do biura kwiaty doniczkowe lub urządzenia poprawiające jakość powietrza. Dobrze z takiej możliwości skorzystać, tym bardziej, że zadowoleni klienci i zdrowi pracownicy to klucz do sukcesu każdej firmy.