Startup Magazine

Artykuły

Opinia: Dystrybucja aplikacji mobilnych - dobre praktyki

Dawid Ostrowski, global program manager w Google Developer Experts

W wielu regionach świata dyskusja nt. przewagi strategii, która na pierwszym miejscu stawia rozwój produktu na platformy mobilne względem platform desktopowych/webowych (tzw. mobile-first) zostaje zastąpiona pytaniem, czy w ogóle warto inwestować w nie-mobilne platformy. Mimo tak silnego trendu, ekosystem aplikacji mobilnych jest wciąż relatywnie mało znanym obszarem, a modele rozwijania i promocji produktów oparte na praktykach przejętych ze świata desktop/web nie zawsze mają tu zastosowanie. Co w takim razie stoi u podstaw sukcesów w sklepach takich jak Google Play?

  Dawid Ostrowski, global program manager w Google Developer Experts

Dawid Ostrowski, global program manager w Google Developer Experts

Pierwszym krokiem zawsze powinno być dokładne zapoznanie się z warunkami korzystania z usługi, co pozwoli w przyszłości uniknąć niemiłych niespodzianek, takich jak zablokowanie aplikacji lub całego konta w razie działań niezgodnych z umową. Upewnijmy się, że wiadomości z konta e-mail, które podaliśmy jako kontakt do developera, są regularnie odbierane. Wszelkie ostrzeżenia i informacje o zmianach warunków świadczenia usług są wysyłane właśnie na ten adres. Bardzo ważne jest również odpowiednie przechowywanie klucza prywatnego, którym podpisujemy aplikację. W razie jego zagubienia nie będziemy w stanie opublikować nowej wersji.

Kolejnym wyzwaniem jest osiągnięcie i utrzymanie jak najwyższej jakości samej aplikacji, gdyż to właśnie jakość, mierzona m.in. liczbą i ocenami użytkowników oraz adopcją nowych rozwiązań, ma znaczący wpływ na ewentualne dalsze promowanie aplikacji przez zespoły edycyjne sklepu. Dobre praktyki dotyczące interakcji z użytkownikiem, funkcjonalności, wydajności i stabilności zebrane są w specjalnych listach (np. Core App Quality), które zawierają również zdefiniowane testy pozwalające na ocenę aplikacji względem postawionych wymagań.

Niezwykle ważne jest wsłuchiwanie się w głos użytkownika. Począwszy od uwag osób dopuszczonych do wczesnych wersji aplikacji udostępnionych przez kanały alfa i beta, poprzez analizę zachowań podczas progresywnie wprowadzanych uaktualnień (nową wersję aplikacji możemy wprowadzić tylko dla określonego procentu populacji), skończywszy na bardzo skutecznym, choć niestety niedocenianym odpowiadaniu na komentarze.

To, czego nie jesteśmy w stanie dowiedzieć się bezpośrednio od użytkowników, możemy wywnioskować z statystyk i alertów udostępnianych przez sklep oraz z analityki skupionej na nieprawidłowościach w działaniu aplikacji (np. Firebase Crash Reporting). Problemy związane z fragmentacją ekosystemu Android nie są już tak uciążliwe, bo można je obecnie identyfikować poprzez automatyczne testowanie aplikacji jednocześnie na wielu urządzeniach umieszczonych w chmurze (np. Firebase Test Lab).

Solidna podstawa w postaci aplikacji wysokiej jakości pozwala skupić się na zapewnieniu użytkownikowi jak najlepszych doświadczeń poprzez wprowadzenie dodatkowych nowoczesnych rozwiązań, jak np. integracja z zegarkami (np. Android Wear) czy telewizorami (Google Cast). Możemy również zintensyfikować starania o powiększenie bazy użytkowników poprzez wprowadzenie zaproszeń (Firebase App Invites) oraz integrację aplikacji w wynikach wyszukiwania Google (Firebase App Indexing). W przypadku gier warto rozważyć skorzystanie z infrastruktury (Play Game Services) udostępniającej tryb dla wielu graczy, listy zwycięzców czy też osiągnięcia definiowane w grze.