Startup Magazine

Artykuły

6 atrakcyjnych branż na start biznesu

Marek Dobreszewski

Znalezienie „błękitnego oceanu”, o którym piszą autorzy książki „Strategia błękitnego oceanu”, graniczy dziś z cudem. Mamy albo oceany czerwone (pełne konkurentów), albo takie, które zaczynają się czerwienić (pojawia się coraz więcej konkurentów). Przedsiębiorcy, którzy chcą stworzyć obecnie dobrze prosperujący biznes, mogą jednak ciągle wystartować z firmą w branży, która się rozwija, i w której jest jeszcze dużo do zrobienia. 

Firma badawcza IBISWorld przeanalizowała światowe trendy i na tej podstawie wskazała 6 branż, które dynamicznie się rozwijają i mogą zapewniać dobre przychody przedsiębiorcom. 

1. Produkcja przekąsek

Zyski w produkcji przekąsek rosną i według analityków obecnie jest to wzrost o ok. 15% rok do roku, jeśli spojrzymy na firmy, które zajmują się sprzedażą tych produktów. Wiele osób stawia na przekąski, np. batoniki owsiane. 

Szczególnym zainteresowaniem cieszy się sektor premium, na którym znajdziemy produkty droższe, ale za to wysokiej jakości. IBISWorld uważa, że ciągle jest dużo miejsca dla firm, które chciałyby wejść na ten rynek, zalecając aby stawiać na oryginalne przekąski, oparte na mniej tradycyjnych składnikach.

2. Usługodawcy finansowi

Kolejna branża, która notuje duży wzrost, to udostępnianie danych rynkowych dla firm finansowych. W tym sektorze inwestorzy notują często zwrot z inwestycji na poziomie 20-21%, a same firmy dobrze się rozwijają. 

Większość firm specjalizuje się w dostarczaniu danych w czasie rzeczywistym, ale duże szanse IBISWorld widzi również dla tych startupów, które chciałyby oferować analitykę portfelową, przeprowadzać badania rynkowe i dostarczać danych referencyjnych. Biorąc pod uwagę choćby rosnącą liczbę startupów FinTech (ang. financial technology) w naszym kraju, można z całą pewnością zgodzić się z zaleceniami analityków IBISWorld.

3. Informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym

Sektor Smart City (ang. inteligentne miasta) rozwija się dynamicznie w krajach rozwijających się i tutaj również warto robić biznes. Wzrost wynosi ok. 18% rok do roku, coraz więcej usług opiera się zaś na dostarczaniu danych i rozwiązań funkcjonalnych dla urządzeń mobilnych. 

Dzięki usługom tego rynku użytkownicy mogą np. sprawdzać ruch drogowy o dowolnej porze, podejmując na tej podstawie decyzje o tym, którędy jechać aby uniknąć korków. Nowe firmy koncentrują się na dostarczaniu usług w małych miastach - stawiają na rynki lokalne, za to oferują szczegółowe dane, przez co wyrabiają sobie pozycję lidera i monopolisty. A z książki „Zero to One” wiemy przecież, że przedsiębiorca powinien dążyć do osiągnięcia monopolu. 

4. Lista płac i HR

Rynek oprogramowania dla działów HR obejmuje w zasadzie wszystko - od rekrutacji przez korzyści dla pracowników i po zarządzanie procesem nauki i szkoleń. Firmy, które osiągają tutaj sukces, rozwijają się o średnio 29% rok do roku. 

Bardzo dużo przedsiębiorstw stawia na model SaaS (ang. software as a service), oferując oprogramowanie HR jako usługę online. Dzięki temu klienci mogą taniej uzyskać dostęp, ponieważ nie muszą kupować od razu drogiej licencji, lecz płacą za usługi w modelu abonamentowym. Twórcy oprogramowania mogą zaś liczyć na powtarzalny dochód z subskrypcji. 

5. Telemedycyna

Firmy, które postawiły na telemedycynę co roku notują o średnio 17% wyższe przychody. Usługi cieszące się powodzeniem łączą pacjentów z opiekunami, lekarzami, jak i osobami zajmującymi się edukacją nt. zdrowia. 

Możliwości? Monitorowanie pacjentów w czasie rzeczywistym, wideokonferencje z lekarzami, czy też technologie do przechowywania zdjęć i filmów, które można zdalnie udostępniać poszczególnym specjalistom. Ciągle dużo jest do zrobienia, niemniej bariera wejścia może być wyższa niż w przypadku innych sektorów.

6. Wydawnictwa internetowe

IBISWorld zauważa, że firmy z tego sektora notują wzrost przychodów o średnio 24% w skali roku. Oprócz zarabiania na reklamach i oferowaniu dostępu w modelu abonamentowym, modele biznesowe obejmują jeszcze licencjonowanie własności intelektualnej oraz sprzedawanie danych nt. użytkowników firmom trzecim.