Startup Magazine

Artykuły

6 zaskakujących niszy, o których istnieniu mogłeś nie wiedzieć

Jacek Kawik

Analitycy z IBISWorld przyjrzeli się wielu branżom, aby wyłonić kilka obiecujących niszy. Są to sektory rynku, o których istnieniu niektórzy przedsiębiorcy nie mają pojęcia. Niektóre z nich, co trzeba podkreślić, nie są szczególnie interesujące same w sobie, ale łączy je jedno: dynamiczny wzrost. Jeśli chcesz stworzyć nowy biznes, warto wziąć pod uwagę te nisze - często są jeszcze niezagospodarowane, szczególnie w Polsce. 

1. Produkcja smart liczników

Na rynku mieszkaniowym i domów jednorodzinnych coraz częściej pojawiają się rozwiązania mające optymalizować czy to zużycie wody, czy prądu. Do tego celu służą inteligentne liczniki (ang. smart meter), instalowane w pomieszczeniach, które mogą następnie wysyłać stosowne powiadomienia SMS-em na telefon komórkowy, jak również automatycznie regulować zużycie danego zasobu. 

Często liczniki oferowane są w zestawie wraz z innymi produktami w systemach inteligentnego domu (ang. smart home). Ale wiele osób nie może sobie pozwolić na pełny system, za to może - i chętnie to robi - kupić oddzielnie kilka liczników i zainstalować je samodzielnie. Według IBISWorld firmy, które oferują takie liczniki, notują obecnie wzrosty na poziomie 11-12% rok do roku. 

2. Kleje medyczne

Coraz częściej na powierzchowne rany lekarze zalecają stosowanie kleju medycznego. Skład chemiczny jest niegroźny, a skutecznie zastępuje on plastry czy nawet szwy. 

W Stanach Zjednoczonych klej do „łatania” ran albo naprawiania protez jest bardzo popularny, a na forach internetowych znajdziemy mnóstwo wskazówek na temat jego stosowania. Firmy zajmujące się sprzedażą takiego kleju notują wzrost przychodów na poziomie 11% w skali roku.

3. Internetowe dzieła sztuki

Okazuje się, że istnieje zapotrzebowanie na dzieła sztuki dostępne... online. Największą popularnością cieszą się rysunki i obrazy, niemniej są też inne formy internetowej sztuki. 

Choć segment ten stosunkowo późno zrodził się w świecie e-commerce, analitycy IBISWorld przewidują, że będzie rósł o 9% w skali roku przez następne 5 lat. I to minimum.  

4. Ogrodzenia 

Firmy trudniące się w projektowaniu i budowaniu ogrodzeń - do domów jednorodzinnych, w celach renowacyjnych czy instytucjonalnych - umacniają swoje pozycje. Mimo że w latach 2009-2010 wiele firm zniknęło z rynku, obecnie sytuacja się poprawia i wzrosło zapotrzebowanie. Szacunki IBISWorld? Wzrost o 5% co roku. 

5. Produkcja cydru 

Mamy obecnie modę na smakowanie piwa wszelkiego rodzaju - pojawiło się dużo nowych smaków, a młodzi ludzie (choć nie tylko) często chętnie próbują czegoś nowego, zamiast kurczowo trzymać się jednej marki. Zrodziła też nowa odnoga biznesu napojów alkoholowych - cydr. 

Klienci albo zamiast piwa, albo po piwie, coraz częściej lubią też napić się cydru. W samym roku 2016 r. rynek ten odnotował już duży wzrost - jak dotąd o 27% w porównaniu do roku ubiegłego. 

6. Ubezpieczenia zwierząt 

Ten sektor rozwija się o 14% rocznie i obecnie, jak wynika z analiz IBISWorld, jest wart 800 mln dol. Dlaczego nagle pojawia się zainteresowanie ubezpieczeniami dla zwierząt? 

Powodem są coraz tańsze, a przez to coraz popularniejsze zaawansowane zabiegi dla czworonożnych (i nie tylko) przyjaciół, takie jak chemioterapia, tomografia komputerowa i przeszczepy.