Startup Magazine

Artykuły

Jak przeskoczyć do innej branży

Ewelina Marczak

Pierwsza pracą Richarda Bransona, założyciela Grupy Virgin, była sprzedaż choinek bożonarodzeniowych. Następnie zajął się publikacją magazynu dla studentów i przez kilkanaście następnych brał się za przedsięwzięcia z kompletnie różnych branż. Nie bez przyczyny okazje biznesowe porównuje do autobusów, mówiąc że „zawsze pojawia się następny”. Chociaż Branson zdaje się zajmować miejsce na podium, jeśli chodzi o ilość zakładanych biznesów (ok. 400), podobną ścieżkę kariery dzielą najbardziej znani biznesmeni, m.in. Elon Musk, twórca Tesla Motors oraz systemu płatności internetowych PayPal, czy Eric Lefkovsky, założyciel Grupona.

Z analizy listy milionerów Forbesa wynika, że na 960 milionerów, którzy sami dorobili się fortuny, aż 830 swoje wpływy ma z kilku, kilkunastu bądź nawet kilkudziesięciu przedsięwzięć. Niektórzy twierdzą, że wystarczy przeanalizować biografię najwybitniejszych biznesmenów, przeczytać ich książki i na tej podstawie jesteśmy w stanie wskazać kilka wzorów postępowania, które są ich wspólnych mianownikiem. Prześledziwszy zatem historię kilku znanych i bogatych można dojść do wniosku, że zmiany branż, w których dana firma działa, są czymś naturalnym, a nierzadko stają się katalizatorem sukcesu.

Inne oblicze zmiany

Według badań J.P. Eggers oraz Lin Song na temat kosztów psychologicznych zmiany branży wśród znanych przedsiębiorców z Chin oraz Stanów Zjednoczonych wynika, że przedsiębiorcy, których biznes upadł, winą za taki stan rzeczy obarczają zewnętrzne środowisko oraz zmiany, jakie zaszły w ich branży. Badacze zauważyli, że w następnym przedsięwzięciu przedsiębiorcy rzadko natomiast zmieniają swój styl zarządzania, podejmowania decyzji, ustalania strategii oraz planowania. Upraszczając więc można dojść do wniosku, że zmiana branży nie pociąga za sobą poważniejszych modyfikacji, a na pewno nie jest to obrót o 180 stopni. Zmianie ulega sama branża, ale wypracowane strategie czy modele zarządzania pozostają te same.  

Zmiany mogą być podyktowane warunkami na rynku światowym. Światowy kryzys gospodarczy, którego początek datuje się na 2007 rok, mocno nadszarpnął kondycję gospodarki. W rezultacie wielu przedsiębiorców musiało całkowicie zmienić branżę, co dotyczyło m.in. tych działających w finansach. 

Przedsiębiorca, który zmienia branżę ma do przebycia podobną drogę jak pracownik etatowy, który po dekadzie pracy np. jako informatyk decyduje się zostać marketingowcem. Punktem wyjściowym jest solidny research i dogłębne poznanie branży, nie tylko w teorii, ale również w praktyce. O ile możliwość zdobycia praktyki nie zawsze jest w zasięgu ręki, to rozmowa z osobami mającymi doświadczenie w danej branży jest cennym źródłem wiedzy. Następnym krokiem jest analiza własnych umiejętności, a w przypadku przedsiębiorcy zalet prowadzonego wcześniej biznesu. Niejednokrotnie okazuje się, że strategie czy działania, które okazały się sukcesem w poprzednim przedsięwzięciu, można zaimplementować do nowej firmy, nawet w przypadku tak odrębnych branż jak oferowanie usług finansowych i kosmetycznych. Nierzadko „filary” przedsiębiorstwa można przekalkować do całkowicie innego biznesu. Dla przykładu, o ile produkty w branży kosmetycznej i finansowej diametralnie się od siebie różnią, ten sam schemat obsługi klienta można z sukcesem wdrożyć do obu z branż.

Nie ma się czego bać

Aktualnie trendy na rynku zmieniają się gwałtownie, a nowe obszary do zapełnienia pojawiają się w niewiarygodnie szybkim tempie. W związku z tym doświadczenie przestało ogrywać pierwszoplanową rolę, ustępując miejsca kreatywności oraz elastyczności. To luka do zapełnienia przez osoby, które nie boją się nowych wyzwań i wierzą, że dotychczas implementowane strategie znajdą swoje zastosowanie również w całkowicie nowej branży. Są jednak obszary, które charakteryzują się powolną adaptacją zmian. Taka wolniej rozwijająca się branża może stać się wyzwaniem dla przedsiębiorcy, który chce wprowadzić innowację. W takim przypadku konsumenci również sceptycznie mogą podchodzić do nowych produktów i usług, dlatego dobrym sposobem może być partnerstwo z firmą o ugruntowanej pozycji w branży, która cieszy się zaufaniem wśród klientów. Istotną zasadą jest prostota, nie tylko produktu, ale także usług. Wszystko, co w dzisiejszym świecie cieszy się popularnością, stworzone zostało po to, aby ułatwiać i uprzyjemniać konsumentom życie. Trzecim aspektem, o którym należy pamiętać jest obsługa klienta. Na konkurencyjnym rynku w ostatecznym rozrachunku wygrywają te firmy, które pozytywnie wyróżniają się obsługą klienta. 

Są też sytuacje, w których dany produkt bądź usługę można zaadoptować do różnych branż. Przykładem jest znany z McDonald’s system „drive-in”, czyli obsługa klientów przy okienku bez konieczności wysiadania z samochodu, który swoje zastosowanie znalazł w innych branżach, tj. pralnie, sklepy z alkoholami czy nawet kwiaciarnie. Podobnie jest z usługami „na dowóz” początkowo oferowanych przez pizzerie, a później przez kwiaciarnie czy firmy cateringowe. 

Wydaje się, że w dzisiejszym świecie zmiana branży ma o wiele więcej odcieni niż jeszcze kilkanaście lat temu. W konsekwencji obrót nawet o 180 stopni w stosunku do poprzedniej specjalizacji nie musi oznaczać zmian na każdej płaszczyźnie prowadzenia przedsięwzięcia. Czasem nawet branża o całkowicie innym profilu wymaga jedynie kosmetycznych zmian w stosunku do poprzedniego biznesu.


Zmieniasz branżę? Odpowiedz sobie na te pytania

1. Czy moje cele są dobrze zdefiniowane?
• Osobiste aspiracje
• Kierunek rozwoju biznesu i jego rozmiar
• Ustalony margines ryzyka

2. Czy mam odpowiednią strategię?
• Jasna wizja biznesu
• Oszacowane zyski oraz potencjał wzrostowy
• Określone ramy czasowe

3. Czy jestem właściwie przygotowany do wdrożenia strategii?
• Zasoby finansowe
• Infrastruktura
• Zdefiniowana rola założyciela

Inspiracje: Ścieżka kariery znanych przedsiębiorców

Richard Branson:
• Sprzedaż choinek bożonarodzeniowych
• Wydawanie magazynu dla studentów
• Otwarcie sklepu muzycznego
• Otwarcie studia nagraniowego
• Przebudowanie klubu dla gejów
• Dystrybucja filmów
• Wydawanie gier komputerowych
• Założenie linii lotniczej
• Utworzenie satelitarnej stacji muzycznej
• Sprzedawanie pakietów wakacyjnych
• Prowadzenie firmy post produkcyjnej
• Otworzenie wypożyczalni balonów powietrznych
• Produkowanie prezerwatyw
• Wydawanie książek
• Utworzenie kanału radiowego
• Dystrybucja vódki i coli
• Sprzedaż personalnych usług finansowych
• Sprzedaż sukienek ślubnych
• Założenie własnej sieci pociągów
• Stworzenie linii kosmetyków
• Stworzenie linii ubrań
• Utworzenie firmy z usługami telekomunikacyjnymi
• Otwarcie sieci klubów fitness
• Przedstawicielstwo handlowe samochodów
• Oferowanie usług taxi na motocyklu
• Otwarcie banku krwi
• Wydawanie magazynu na iPada
• Zainicjowanie turystyki kosmicznej 

 

Elon Musk:
• Tworzenie gier komputerowych
• Stworzenie oprogramowania do publikacji
• Utworzenie systemu płatności internetowych
• Projektowanie statków kosmicznych
• Założenie firmy produkującej elektryczne samochody
• Prowadzenie firmy oferującej usługi z obszaru energii słonecznej

 

Eric Lefkovsky:
• Sprzedaż dywanów
• Stworzenie linii ubrań sportowych
• Otwarcie miejsca dla promocji produktów
• Prowadzenie firmy dostarczającej rozwiązania w zakresie druku
• Utworzenie firmy oferującej usługi logistyczne
• Utworzenie firmy zajmującej się oprogramowaniem
• Współzałożenie Grupona