Startup Magazine

Artykuły

Czy startupy mogą być społecznie odpowiedzialne?

Natalia Ćwik-Obrębowska, ekspertka w dziedzinie CSR

Czy startupy i inne początkujące firmy mogą przyczynić się do poprawiania sytuacji w kraju za sprawą działań CSR (Corporate Social Responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu)? Według mnie odpowiedzialne zarządzanie, zgodne z obecnymi standardami CSR, to szansa dla każdego biznesu. Początkujące firmy mogą na niej szczególnie skorzystać, bo zrównoważony model biznesowy oraz produkty i usługi, które mają wbudowaną szczególną wartość dla społeczeństwa i środowiska, są w modzie i w cenie. 

 Natalia Ćwik-Obrębowska, ekspertka w dziedzinie CSR

Natalia Ćwik-Obrębowska, ekspertka w dziedzinie CSR

Jeden z moich ulubionych przykładów to amerykańska firma Ecoscraps. Odbiera ona nadmiarowe jedzenie z hipermarketów i zamienia je w kompost, sprzedając po atrakcyjnych cenach w dyskontach. Ogranicza w ten sposób marnotrawstwo żywności, a klientom oferuje naturalny, dobry jakościowo kompost po niskiej cenie. Produkt jest o tyle ciekawy, że występuje w różnych wersjach – odpowiednia kompozycja składników kompostu dobrana jest pod kątem tego, co będzie uprawiane. Mamy więc korzyść dla środowiska, dla konsumenta, a dla samych hipermarketów możliwość włączenia się w gospodarkę o obiegu zamkniętym i ograniczenia tym samu swojego śladu ekologicznego.
 

  Czy startupy mogą być społecznie odpowiedzialne?

Czy startupy mogą być społecznie odpowiedzialne?

Planując przedsięwzięcie biznesowe o modelu CSR-owym warto dobrać odpowiednie wzorce i zrobić analizę tego, co dzieje się na rynku polskim i zagranicznym. Warto poszukiwać pola do innowacji, a jest go sporo, bo rynek nie nasycił się jeszcze ofertą społecznie odpowiedzialnych produktów i usług. Szczególne zapotrzebowanie na takie projekty będzie w najbliższych latach w branżach: gastronomii i cateringu, turystyki i „parentingowej” (produkty dla dzieci i rodziców). Aby dobrze zaplanować taki biznes można skorzystać z doświadczeń istniejących już na polskim rynku podmiotów spod znaku Venture Philantrophy (oczywiście w kontekście biznesowym).