Startup Magazine

Artykuły

Stawiaj na opinie klientów

Według badania przeprowadzonego na zlecenie ING ponad 60 proc. małych firm inwestuje w reklamę internetową, ale wiele z nich przyznaje jednocześnie, że brakuje im wiedzy o narzędziach i sposobach na skuteczną promocję swojej marki w sieci.

rekomendacje.jpg

Nikogo już nie dziwi, że nawet małe firmy, aby pozyskiwać nowych klientów, muszą być obecne w internecie. Jak wynika z badania SWPS, aż 85 proc. firm deklaruje posiadanie strony www, a 75 proc. prowadzi fanpage na Facebooku. Co ciekawe, wśród przedsiębiorców powyżej 55 roku życia posiadanie strony internetowej deklaruje aż 94 proc., z czego tylko 44 proc. prowadzi fanpage firmy na Facebooku. Na media społecznościowe wskazują młodsi przedsiębiorcy, między 25 a 34 rokiem życia, ale wśród nich wskazanie na promocję firmy przez Facebooka również nie przekracza 80 proc.

Na przestrzeni ostatniego roku 64 proc. badanych przedsiębiorców inwestowało w reklamę w internecie, z czego największą popularnością cieszyły się reklamy w mediach społecznościowych (75 proc.), pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej (59 proc.) oraz reklamy bannerowe na różnych stronach internetowych (47 proc.). Wielu przedsiębiorców przyznało jednak, że działania okazały się kosztowne, a przy tym mało skuteczne. Często powodem nieinwestowania w reklamy internetowe jest brak wiedzy o sposobie ich tworzenia.

Nie zawsze duży budżet i sprawne poruszanie się wśród dostępnych narzędzi reklamowych jest kluczem do sukcesu sprzedażowego. — Czasami najlepszą reklamą może być opinia zadowolonego klienta. Świadczą o tym wyniki zleconego przez ING badania, jak i pozytywny odbiór teledysków, które dla firm nagrała w całej akcji Katarzyna Nosowska – mówi Barbara Pasterczyk, dyrektor banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING.

Opinie klientów najcenniejsze dla małych firm

Skoro nie reklamy w internecie i w mediach, to w jaki sposób małe firmy radzą sobie na rynku? Okazuje się, że popularny wśród firm jest marketing szeptany. W przypadku 91 proc. małych i 92 proc. mikro firm, głównym narzędziem komunikacji produktów i usług jest tzw. marketing szeptany. Oprócz tego ok. 30 proc. mikro i małych firm korzysta z materiałów drukowanych, czyli ulotek i folderów. Umiarkowaną popularnością cieszą się billboardy, a wśród małych firm widać popyt na działania telemarketingowe.

Mimo tego, że firmy szukają różnych sposobów na promocję swoich produktów i usług, rekomendacje dotychczasowych klientów są dla nich wciąż najcenniejsze. Według ogólnodostępnych danych aż 85 proc. konsumentów podejmuje decyzje o kupnie dopiero po przeczytaniu recenzji. Mają one również wpływ na zaufanie. Większość badanych prędzej skorzysta z usług firmy, która wyświetla oceny bądź opinie na swojej stronie niż takiej, która takie dane ukrywa. Dlatego jeśli jesteśmy zadowoleni z produktu bądź usługi, warto się tym podzielić w sieci, ponieważ w ten sposób przyczyniamy się do rozwoju i promocji danej marki.

(*) - Badanie przeprowadzono na zlecenie ING Banku Śląskiego w kwietniu 2019 roku. W badaniu wzięło udział N=300 osób z mikro N=134 oraz małych przedsiębiorstw N=166. Mikro przedsiębiorstwa to firmy zatrudniające poniżej 10 osób, a małe od 10 do 50 osób.